Friday, June 18, 2010

Kursus Asas Mendaki Tembok Tiruan Peringkat Negeri Terengganu 2010

Tarikh : 15-18 Jun 2010
Tempat : Kompleks Belia & Sukan Kuala Terengganu
Anjuran : Pejabat Belia & Sukan Daerah Kuala Terengganu

Peserta didedahkan tentang sejarah Wallclimbing pada mulanya. Banyak ilmu dikongsikan oleh En. Sabri bin Chick sebagai tenaga pengajar kami. Seramai 33 peserta dari setiap daerah hadir untuk turut sama belajar tentang suatu sukan rekreasi yang baru.

Antara ilmu yang diajar adalah jenis Wallclimbing yang terbahagi kepada 3 iaitu Speed Climbing, Lead Climbing dan Bouldering. Untuk peserta yang baru, climber memerlukan belaying untuk memastikan keselamatan antara satu sama lain.

Sebelum seseorang peserta mendaki wall, beberapa teknik ikatan didedahkan untuk dipratikkan semasa mendaki. Antara contoh ikatan adalah Thumb Knot, Fisherman Knot/Loop, Figure Of Eight Knot/Loop/Throught, Bouline, Clover/Italian Hitch, Hunter Bend dan pelbagai lagi. Ikatan ini tak semestinya digunakan untuk Wallclimbing sahaja kerana ia boleh digunakan oleh peserta untuk tujuan lain sebagai contoh untuk keselamatan, kegunaan seharian dan lain-lain lagi.

Semasa kursus ini berlangsung, peserta diberi ujian dan hampir semua peserta dapat menjawab dengan baik. Kemungkinan Kursus Wallclimbing tahap 1 akan diadakan nanti bagi pesera yang melepasi ujian dengan cemerlang. Seramai 3 orang wakil dari 5 orang wakil Kelab Rakan Muda Dungun berjaya melepasi ujian seperti yang dikehendaki.













Gambar : Facebook
Video : Facebook

No comments:

Post a Comment